Giessener Elektronische Bibliothek

GEB - Giessener Elektronische Bibliothek

Exploring the impact of phonological awareness, visual-spatial working memory, and preschool quantity-number competencies on mathematics achievement in elementary school : findings from a 3-year-longitudinal study

Krajewski, Kristin ; Schneider, Wolfgang


Originalveröffentlichung: (2009) Journal of Experimental Child Psychology 103(4):516-531 doi:10.1016/j.jecp.2009.03.009
Zum Volltext im pdf-Format: Dokument 1.pdf (1.028 KB)


Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:hebis:26-opus-110904
URL: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2014/11090/

Bookmark bei Connotea Bookmark bei del.icio.us


Universität Justus-Liebig-Universität Gießen
Institut: Abteilung Pädagogische Psychologie
Fachgebiet: Psychologie
DDC-Sachgruppe: Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Dokumentart: Aufsatz
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2009
Publikationsdatum: 11.09.2014
Kurzfassung auf Englisch: This longitudinal study explored the importance of kindergarten measures of phonological awareness, working memory, and quantity-number competencies (QNC) for predicting mathematical school achievement in third graders (mean age 8;8 years). It was found that the impact of phonological awareness and visual-spatial working memory, assessed at five years of age, was mediated by early QNC, which predicted math achievement in third grade. Importantly, and confirming our isolated number-words hypothesis, phonological awareness had no impact on higher numerical competencies (i.e., when number words had to be linked with quantities; QNC Level II and above), but predicted basic numerical competencies (i.e., when number words were isolated from quantities; QNC Level I), which explained the moderate relationship between early literacy development and the development of mathematical competencies.
Lizenz: Veröffentlichungsvertrag für Publikationen ohne Print on Demand