Giessener Elektronische Bibliothek

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Selling oneself: Construct and criterion-related validity of impression management in structured interviews

Kleinmann, Martin ; Klehe, Ute-Christine


Originalveröffentlichung: (2011) Human Performance, 2011, 24(1), 29-46; doi:10.1080/08959285.2010.530634
Zum Volltext im pdf-Format: Dokument 1.pdf (573 KB)


Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:hebis:26-opus-88699
URL: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2012/8869/

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Freie Schlagwörter (Englisch): structured interview , interviewee impression management , construct-related validity , criterion-related validity , interviewee performance
Universität Justus-Liebig-Universität Gießen
Institut: Arbeits- und Organisationspsychologie
Fachgebiet: Psychologie
DDC-Sachgruppe: Psychologie
Dokumentart: Aufsatz
Sprache: Englisch
Erstellungsjahr: 2011
Publikationsdatum: 02.07.2012
Kurzfassung auf Englisch: Interviewee impression management has been a long-standing concern in the interview literature. Yet recent insights into the impact of impression management on interviewee performance in structured interviews suggest that interviewee impression management may be more than just a source of bias and a nuisance. Rather, impression management should possess construct-related validity and contribute to the interviews´ criterion-related validity. These hypotheses were tested with 129 participants using a simulated selection interview aimed at university graduates. Results confirmed most of the hypotheses. In particular, interviewee impression management behavior showed construct-related validity across different structured interview types and correlated positively with interviewees´ performance on subsequent typical and maximum performance proxy criteria. Implications and directions for future research are discussed.
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