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URN: urn:nbn:de:hebis:26-opus-2323
URL: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2000/232/


Rotationsformen des Unterkiefers bei der Herbst- Behandlung : Eine röntgenkephalometrische Untersuchung der Langzeitveränderungen der Total-, Matrix- und Intramatrix-Rotation

Kruse, Jörn Heinz


pdf-Format: Dokument 1.pdf (385 KB)

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Universität Justus-Liebig-Universität Gießen
Institut: Medizinisches Zentrum für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde, Abt. Kieferorthopädie, Klinikum der Justus-Liebig-Universität Giessen
Fachgebiet: Zahnmedizin
DDC-Sachgruppe: Medizin
Dokumentart: Dissertation
Sprache: Deutsch
Tag der mündlichen Prüfung: 03.04.2000
Erstellungsjahr: 2000
Publikationsdatum: 08.05.2000
Kurzfassung auf Deutsch: ZIEL: Untersuchung des kurz- und langfristigen Einflusses der Herbst-Behandlung auf die totale, matrix und intramatrix Rotation des Unterkiefers (Björk und
Skieller 1983) bei hypo- und hyperdivergenten Klasse II Patienten.

MATERIAL: 17 hypodivergente (ML/NSL <= 26) und 13 hyper-divergente (ML/NSL >= 37) Klasse II Patienten, die mit der Herbst-Apparatur behandelt
wurden.

METHODE: Auswertung von Fernröntgenseitenbildern des Kopfes von vor und nach 7-monatiger Herbst-Behandlung sowie 5 Jahre nach der Behandlung
(Methode von Björk und Skieller, 1983).

BEFUND: Behandlungsveränderungen: In der hypo- und hyperdivergenten Gruppe lag eine leichte (n.s.) anteriore totale Unterkieferrotation (0,3° bzw.
0,1°) vor. Bedingt durch eine anteriore intramatrix Rotation (0,88° bzw. 0,46°) war die matrix Rotation in beiden Gruppen posterior (hypo 0,5°; p<0,05; hyper
0,4°; n.s.). Veränderungen nach der Behandlung: In beiden Gruppen lag eine (0,01 kleinerals p<0.05) anteriore totale Unterkieferrotation (hypo 2,3°, hyper 1,3°)
vor. Bedingt durch eine posteriore intramatrix Rotation (0,13° bzw. 0,60°) war die matrix Rotation in beiden Gruppen anterior (hypo 2,4°; p<0,001; hyper
1,9°; p<0,05). Es lag kein Gruppenunterschied vor.

FOLGERUNG: Die während des natürlichen Wachstums anteriore totale Rotation des Unterkiefers wurde während der Herbst-Behandlung nicht beeinflußt.
Durch Umbauprozesse am Unterrand der Mandibula (intramatrix Rotation) war aber eine posteriore matrix Rotation zu finden. Durch einen reversiblen Umbau
nach der Behandlung änderte sich die matrix Rotation nach anterior. Die Veränderungen waren bei hypo- und hyperdivergenten Patienten vergleichbar.
Kurzfassung auf Englisch:
AIM: To assess the short- and long-term influence of Herbst treatment in high- and low-angle Class II malocclusions with respect to total, matrix and
intramatrix rotation of the mandible (Björk and Skieller,1983).
SUBJECTS: 13 high-angle (ML/NSL >= 37) and 17 low-angle (ML/NSL <= 26) Class II malocclusions treated with the Herbst appliance.

METHOD: Analysis of lateral headfilms from before and after 7 months of Herbst treatment as well as 5 years posttreatment by superimposition of the
radiographs on stable bone structures of the mandible and the anterior cranial base (Björk and Skieller,1983).
Three types of mandibular rotations were assessed: (1) Total rotation: change of a constructed implant line (IL) in the mandibular corpus relative to the anterior
cranial base, (2) Matrix rotation: change of a tangential mandibular line (ML) relative to the anterior cranial base, (3) Intramatrix rotation: change of IL relative
to ML.

RESULTS: Treatment changes: In both the high- and low-angle group insignificant anterior total mandibular rotation occurred (0.1° and 0.3° respectively).
Due to mandibular lower border remodeling (intramatrix rotation) matrix rotation was posteriorly directed (high-angle 0.4°/ n.s.; low-angle 0.5°/ p<0.05).
Posttreatment changes: In both the high- and low-angle group significant (0.05>p>0.01) anterior mandibular rotation was recorded (1.3° and 2.3°,
respectively). Due to mandibular lower border remodeling (intramatrix rotation which was opposite to that seen during treatment) matrix rotation was anteriorly
directed and larger than total rotation (high-angle 1.9°/ p<0.05; low-angle 2.4°/ p<0.001). No statistical differences were found between the two examination
groups.

CONCLUSION: During Herbst treatment almost no total mandibular rotation was observed. However, due to mandibular lower border remodeling posterior
matrix rotation resulted in both high- and low-angle subjects. On a long-term basis posttreatment, a significant anterior total and anterior matrix rotation of the
mandible occurred in both high- and low-angle subjects. All components of rotation were tendenciously larger in the low-angle subjects.