Identität und Musikanalyse : Grundlegende Überlegungen zu den Begriffen Habitus und Gestus im Rahmen der Popularmusikforschung
Jost, Christopher
Zum Volltext im pdf-Format:
Dokument 1.pdf (408 KB)
Bitte beziehen Sie sich beim Zitieren dieses Dokumentes immer auf folgende
URN: urn:nbn:de:hebis:26-opus-89313
URL: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2012/8931/
Universität
Justus-Liebig-Universität Gießen
Fachgebiet:
Externe Einrichtungen
DDC-Sachgruppe:
Musik
Dokumentart:
Aufsatz
Zeitschrift, Serie:
Samples
; 10; 02
ISBN / ISSN:
2146766-3
Sprache:
Deutsch
Erstellungsjahr:
2011
Publikationsdatum:
29.08.2012
Kurzfassung auf Englisch:
Popular music exists within an excess of different genres and styles. Throughout the decades the practicing of sound ideals has led to a common sense for musical
distinctions. Both, performers and listeners, are aware that every musical action or creation connects with preexisting pop cultural meanings. But it is also apparent that the musicians themselves enable experience and produce meaning. They address the listener in a multitude of expressive actions that merge into an artistic personal identity. As a consequence of this music analysis has to mediate between cultural formations and the artists´ identities that are conveyed via musical actions and acts of embodiment. Therefore, two theoretical concepts, habitus and gestus, are subjected to fundamental methodological considerations.
Lizenz:
Veröffentlichungsvertrag für Publikationen ohne Print on Demand